به گزارش واحد مرکزی خبر، برگزیدگان کتاب سال قصههای قرآنی عبارتند از:
برگزیده اول دربخش داستان و رمان بزرگسال: کتاب شماس شامی نوشته مجید قیصری.
برگزیده اول دربخش ترجمه داستان و رمان بزرگسال: کتاب نگهبان غارترجمه مجتبی رحماندوست.
برگزیده اول بخش کودک و نوجوان: کتاب اعترافات غلامان نوشته حمید رضا شاه آبادی.
برگزیده دوم در این بخش: کتاب زندگی پیامبر اسلام نوشته نقی سلیمانی.
برگزیده سوم بخش کتاب کودک و نوجوان نیز نخل ها قد می کشند نوشته محمد حسین فکور بود.
برگزیده اول در بخش داستان نوجوان : کتاب سفر به سوی خدا نوشته سوسن طاقدیس. برگزیده دوم: کتاب یک سبد خاطره نوشته محسن هجری.
برگزیده سوم: کتاب بچه های عاشورا نوشته طاهره ایبد.
برگزیده اول در بخش داستان کودک: مجموعه کتاب های باعلی، یا علی نوشته فریبا کلهر.
برگزیده دوم بخش داستان کودک: مجموعه کتابهای قصه های خیلی قشنگ نوشته مجید ملامحمدی و برگزیده سوم این بخش مجموعه کتابهای قصههای شیرین از زندگی معصومین نوشته مسلم ناصری بود.
برگزیده اول در بخش تالیف: کتاب درونمایه ها و دست مایه های نمایشی در قرآن نوشته مظفر سالاری.
برگزیده اول در بخش ترجمه: کتاب نقش قرآن در تکامل نقد ادبی ترجمه دکتر علی اوسط ابراهیمی.
در بخش ویژه آموزش قرآنی: مجموعه کتاب های کتاب اندیشه نوشته سعید روح افزا .
رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم پایانی سومین جشنواره معرفی کتاب سال قصه های قرآنی با اشاره به ظاهر زیبا و باطن عمیق قرآن گفت: داستانهای قرآنی برای همه سنین درس آموز است.
لاریجانی تصریح کرد: ساختار هنری، محتوا و هدف های نهفته در داستانهای قرآنی و نگاه به قصص قرآنی از نظر فلسفه تاریخی سه رویکرد مهم در موضوع داستانهای قرآنی است.
وی با اشاره به اینکه در آثار همه مفسران چند وجه در مجموعه قصص قرآنی وجود دارد، افزود: در مجموعه این قصص نوعی اثبات رسالت و وحی محمدی(ص) نهفته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تاکید بر یگانگی دین و الوهیت واحد ، بیان مشترکات ادیان ابراهیمی ، بیان این واقعیت که همه ادیان الهی ریشه وحیانی دارد و بیان نعمت و عنایت خاص الهی به بندگان خدا از وجوه دیگر در محتوای مجموعه قصص قرانی است.
لاریجانی افزود: اینکه همه پیامبران به یک نحو دست به دعوت زدند و اینکه نصرت نهایی از آن انبیاست از نظر محتوایی در مجموعه قصص قرانی دریافت می شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی باردیگر به ساختار هنری داستانهای قرآنی اشاره و خاطر نشان کرد: واقع گرایی قصص قرآنی، گزینشی بودن داستانها، ابهام در قصص، تنوع روش در بیان قصه ها از جمله ساختارهای هنری است که در قصه های قرآنی وجود دارد.
لاریجانی افزود: تکرار قصص در قرآن وجود دارد اما این تکرار زائد نیست و به تناسب سیر پیام مطرح شده است.
وی با اشاره به وجه فلسفه تاریخی قصص قرآنی گفت: فلسفه تاریخی این قصه ها نشان می دهد که پذیرفتن دعوت انبیا جنبه طبقاتی ندارد و نگاه قرآن به حرکت تکاملی جهان و تاریخ، نگاهی خوش بینانه است و مانند نگاه برخی فیلسوفان گریان نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: داستانهای قرانی نوعی فلسفه تاریخی را مطرح میکنند که باید ان را کشف کرد.
لاریجانی گفت: سنتهای مسلطی بر جوامع مختلف مستقر است که کشف آن می تواند دستاوردهای زیادی برای سیاستمداران و نخبگان داشته باشد.